ایجاد جذابیت در تبلیغات

ایجاد جذابیت در تبلیغات

ایجاد جذابیت در تبلیغات یعنی چه ؟

چطور باید تبلیغات خلاقانه داشته باشیم ؟

 

ایجاد جذابیت در تبلیغات – همانطور که در بخش « تبلیغات چیست » اشاره کردیم، در حال حاضر محصولات به تولید انبوه رسیده و از نظر شکل و ظاهر و استاندارد در یک سطح قرار دارند. به طور مثال شما « ماکارونی » را در نظر بگیرید، شاید حدود 50 شرکت مواد غذایی مختلف، در حال تولید ماکارونی هستند که از نظر کیفیت و مرغوبیت و شکل ظاهری تفاوت خاصی هم با هم ندارند. ولی در اینجا برد با شرکتی است که بیشترین خلاقیت را در بسته بندی ( مانند، رنگ، طراحی، فونت نوشته ها و سایر موارد ظاهری ) بگنجاند. و همچنین از شعار خلاقانه و به قولی جادویی بر روی بسته بندی و در سایر تبلیغاتش استفاده کند.

اگر ماکارونی تنها یک شرکت تولید کننده داشت، نیازی به اینهمه ایده پردازی و هزینه برای طراحی خلاقانه و زمان برای یافتن شعار نبود. چرا که مشتری به اجبار از همان شرکت مذکور خرید می کرد. ولی زمانی که تعداد شرکت ها زیاد می شوند و قیمت ها هم در یک رده قرار می گیرند، برنده واقعی شرکتی است که بتواند با زبان تبلیغات مشتری را مجاب به خرید کند .

شما تصور کنید که یک شرکت برای بسته بندی ماکارونی از یک پلاستیک بی رنگ و صرفا یک نام تجاری شرکت استفاده کند و یک شرکت دیگر از بسته بندی ای که شامل رنگ های گرم و چشم نواز است بهره بگیرد و زیر نشان تجاری شرکت شعار « چیزی را نپذیر مگر آنکه بهترین باشد » را درج کرده باشد.

حالا که پیشگفتار ما را مطالعه نمودید، تعدادی از جذابیت هایی که توسط برندهای مطرح دنیا مورد استفاده قرار میگیرد را با هم مرور می کنیم.

 

1. جذابیت محتوای طنز

مردم عاشق تبلیغاتی هستند که محتوا و مضمون طنز دارند و معمولا نمی توانند در برابر اشتراک گذاری آنها با دوستان و خانواده خود مقاومت کنند. با استفاده از ایده ها و تصاویر خلاقانه طنز، می توانید علاوه بر به یادماندنی شدن تبلیغ خود، شانس انتشار تبلیغات خود به صورت ارگانیک را افزایش دهید.

البته فراموش نکنید که تبلیغات طنز، ریسک زیادی برایتان خواهند داشت. برای اینکه این نوع از تبلیغات بتوانند اثر گذار باشند، باید اطمینان حاصل کنید که شوخی و طنزی که در تبلیغاتتان به کار می برد به هیچ وجه توهین آمیز نباشد و باعث رنجش قشر یا گروه خاصی نشود. همچنین باید بدانید که آیا طنزی که در تبلیغ خود به کار می برید به اندازه ی کافی ذهن کاربر را به سمت کسب و کار شما می برد یا خیر.

یکی از شرکت هایی که موفقیت مقوله ی طنز را در استراتژی بازاریابی خود استفاده کرده، اسنیکرز است؛ با عنوان مشهور آن : وقتی شما گرسنه هستید، در واقع خودتان نیستید !

تبلیغ اسنیکرز

2. جذابیت ترس

ترس یک نوع جذابیت عاطفی قدرتمند است. ترس باعث می شود افراد برای اجتناب از عواقب خاص یک موضوع، اقدامی در رابطه با آن موضوع انجام دهند.

همین موضوع باعث شده که موضوع ترس، اغلب در کمپین های مسئولیت های اجتماعی شرکت ها ( مانند مواردی که علیه رانندگی در شرایط غیر عادی، خشونت های خانگی یا آلودگی هوا ) مورد استفاده قرار گیرد.

این تبلیغات عموما از تصاویر تکان دهنده به همراه یک پیام مهم استفاده می کنند. البته، همه ی شرکت هایی که به سراغ این تبلیغ ها می روند تلاش می کنند بیش از حد تبلیغاتشان ترسناک یا نگران کننده نباشد، چرا که ممکن است مخاطبان را مجبور کند که از مشاهده تبلیغاتشان دوری کنند.

تصویر پایین تبلیغ ساده اما در عین حال قدرتمند از فولکس واگن است که از جذابیت ترس در آن استفاده کرده و در تزریق ترس به مخاطب هم زیاده روی نشده است.

تبلیغ فولکس واگن

3. جذابیت موسیقی

استفاده از موسیقی در تبلیغات، جذابیت عاطفی را تقویت می کند. شرکت آئودی یکی از شرکت هایی است که برای تبلیغات خود هنگام پخش صدای موتور در حال چرخش خودرو، از موسیقی هایی که یک هیجان سریع و در ادامه انرژی و امید را به مخاطب القا می کند، استفاده می کند. موسیقی هایی که عموما جزو آهنگ های کلاسیک هستند و جو نوستالژیک تجاری و مضمون آنها، می تواند آنها را به یک انتخاب عالی تبدیل کند.

 

4. جذابیت تجدید نظر شخصی

جذابیت های بصری که توسط سازمانهای بشر دوستانه مورد استفاده قرار می گیرند، باعث می شود تا احساسات مخاطبان را تحت تاثیر قرار داده و باعث شود برای اهدای کمک های نقدی و غیر نقدی اقدام کنند.

در تصویر زیر تبلیغ یک کمپین از یک سازمان خصوصی را می بینید که تلاش می کند اقداماتی برای تهیه غذا برای آفریقای جنوبی انجام دهد. آنها با چسباندن تصاویری از کودکان فقیر به صورت خلاقانه در کف چرخ های دستی خرید، سعی می کنند آگاهی افراد در مورد گرسنگی در جهان را افزایش دهند.

در کنار تبلیغات جمله ای نوشته شده است با مضمون : می بینید که تغذیه گرسنگان چقدر راحت است ؟

جذابیت تجدید نظر شخصی

5. جذابیت های ماجراجویانه

جذابیت های بصری که در تبلیغات ماجراجویانه به کار می رود، به مخاطبان کمک می کند تا از دنیای واقعی فاصله بگیرند و برای تجربیات جدید و جالب ترغیب شوند. این تبلیغات معمولا توسط شرکت های مسافرتی، شرکت های اتومبیل استفاده می شوند و اغلب ورزش های خاص، مناظر خاص طبیعی یا مناطق خطرناک را به تصویر می کشند.

به عنوان مثال، این آگهی میتسوبیشی، مضمونش این است که باید پس از یک روز سخت کاری، از محل کار خود جدا شوند و مدتی در طبیعت لذت ببرند.

جذابیت ماجراجویانه در تبلیغات

 

6. جذابیت های جوانی

شرکت های بسیاری هستند که برای مبارزه با اثرات پیری و جوان ماندن پوست فعالیت می کنند. بازار هدف این شرکت ها معمولا مخاطبان مسنی هستند که باید راهی برای جوانتر شدن یا جوان ماندن به آنها ارائه می شود.

در این تبلیغ خنده دار شرکت Centrum، رویکردی واقع بینانه تر از جذابیت جوانان مطرح می شود. آنها اعتراف می کنند که از تاثیر پیری در ظاهر ما جلوگیری نمی شود و پیشنهاد می کنند که مصرف کنندگان روی محصولاتی سرمایه گذاری کنند که باعث شوند احساس جوانی در آنها زنده شود.

جذابیت جوانی

7. جذابیت حل مسئله

یک مثال جذاب برای تبلیغات، تبلیغاتی هستند که به حل مسئله می پردازند. این تبلیغات با شناخت مشکلاتی که عموم افراد با آنها دست و پنجه نرم می کنند، تلاش می کنند تا راه حل های جذاب را در تبلیغاتشان بگنجانند.

شرکت IKEA برای افرادی که فضای کافی برای قرار دادن کفش هایشان ندارند و کفش هایشان در کنار یکدیگر انباشت می شوند، اقدام به ارائه ی تبلیغ نموده اند. در واقع مشکل اصلی که نبود فضای کافی است را مطرح می کند و در انتهای یک راه حل ساده را پیشنهاد می کند، یعنی خرید کابینت کفش.

خرید کابینت کفش

8. جذابیت ارائه آمار

عموم مردم دریافت آمار از شرکت های مختلف را دوست دارند. آنها دوست دارند بدانند چیزی که قرار است خریداری کنند، در نمودار آماری چه تفاوتی با سایر محصولات مشابه دارد یا چه مزایای بیشتری ارائه می کند.

در تصویر زیر تبلیغ شرکت Popchips را می بینید که چیپس های کم کالری خود را در کنار دو نوع چیپس دیگر رایج در بازار قرار داده است و این قول را به مصرف کنندگان خود می دهد که می توانند چیپس بیشتری بخورند و در عین حال میزان مصرف آنها در حد 100 کالری باقی بماند، بدون اینکه اثرات ناسالم سایر چیپس ها را تحمل کنند.

تبلیغات آماری

9. جذابیت نمایش دوام

زمانی که مردم می خواهند کالایی را خریداری کنند، برایشان مهم است که محصول مورد نظرشان به اندازه ی کافی دوام و عمر داشته باشد. زمانی که در تبلیغات خود این دوام را به مخاطبتان القا کنید، به آنها می فهمانید که کالای شما ارزش پولی که بابت آن ارائه می شود را دارد و در مدت زمان طولانی خود را ثابت کرده است.

عموما تبلیغاتی که از این نوع جذابیت استفاده می کنند، ماهیتاً منطقی هستند.

شرکت سوئیسی Patek Philippe در تبلیغات خود به مخاطبانشان نشان می دهد که ساعت های تولید شده توسط آنها، آنقدر با کیفیت است که می تواند از نسلی به نسل دیگر منتقل شود.

جذابیت نمایش دوام

 

نتیجه گیری

نتیجه اینکه شما هر چقدر برای معرفی محصولات و فعالیت های خود از تبلیغات خلاقانه و تبلیغات جذاب تری استفاده کنید، امتیاز بیشتری در ذهن مشتری کسب میکنید. حال این خلاقیت می تواند در شعارهای شما، بسته بندی ها، تصاویر منتشر شده از کالا و خدمات، وب سایت شما و یا هر چیز دیگری که مرتبط به شما و فعالیتتان است باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید