تکنیک ها و روش های چاپ کارت ویزیت + مثال

تکنیک ها و روش های چاپ کارت ویزیت + مثال | خدمات چاپ روشا

روش های مختلف برای چاپ کارت ویزیت وجود دارد. این برخلاف عقیده بسیاری از افراد است که فکر می کنند تعداد بسیار معدودی کارت ویزیت وجود داشته و چاپ می شود. چاپ کارت ویزیت یکی از ابزارهایی است که از طریق آن می توان چشم انداز سازمان و ویژگی ها و خصوصیات تعیین شده آن را به مردم و یا مخاطبان آن سازمان انتقال دهد. تا آنجایی که زیبایی و جذابیت چشم انداز کارت ویزیت یک سازمان، موفقیتی برای آن در زمینه برندسازی بشمار می رود.

در این مقاله ما 10 روش چاپ کارت ویزیت را معرفی خواهیم کرد و توضیح می دهیم که هرکدام چه ویژگی ها و تفاوت هایی دارند. همچنین در پایان مقاله اشاره ای کرده ایم به اصول چاپی مشترک در همه کارت ویزیت ها را که در مرحله طراحی باید آنها را مدنظر گرفت.

 

کارت ویزیت گلاسه با روکش سلفون مات/براق + UV

این نوع ساده ترین و کم هزینه ترین نوع در چاپ و طراحی کارت ویزیت است. یک کارت ویزیت عمومی که اکثرا مشاغل کم هزینه از آن استفاده می کنند. اما در نظر داشته باشید که این نوع کارت ویزیت پرستیژ و اعتبار خاصی ندارد. این کارت ویزیت از یک کاغذ گلاسه 300 گرمی ساخته می شود. علاوه بر بعضی از روش های چاپی که محدودیت خاص رنگی دارند(در ادامه معرفی خواهیم کرد)، این کارت ویزیت به راحتی تمام رنگ ها را نمایش داده و محدودیت خاصی ندارد.

چاپ کارت ویزیت سلفون براق | خدمات چاپ روشا

چاپ کارت ویزیت سلفون مات | خدمات چاپ روشا

استفاده از روکش ها در چاپ کارت ویزیت

بر روی این کارت ویزیت ها دو نوع روکش کشیده می شود که انتخاب آن برعهده خود مشتری است. به صورت کلی دو نوع سلفون برای چاپ کارت ویزیت داریم:

  • سلفون براق: همانطور که از اسمش نیز معلوم است، این سلفون سطحی براق را برای کارت ویزیت فراهم می کند. به طوری که این سطح قابلیت بالای بازتاب نور را خواهد داشت.
  • سلفون مات: این سلفون حالت مات را به سطح کارت ویزیت می دهد. یعنی پس از تابش نور، بازتاب آن به کمترین مقدار خود می رسد. به طوری که انگار هیچ بازتابی در آن اتفاق نمی افتد.

تفاوت این دو صرفا به نوع آنها بر می گردد و هر کدام برتری خاصی نسبت به آن یکی دارد. پس تنها کسی که می تواند تصمیم به انتخاب آن نسبت به کاربرد خود بگیرد، خود کارفرما است.

مفهوم UV موضعی در چاپ کارت ویزیت

UV یک ترکیب متشکل از چند ماده مانند پلی اتیلن و کربنات کلسیم و چند ماده دیگر است. این ترکیب روی کاغذ مرطوب بکار برده می شود و فورا به وسیله اشعه UV خشک می شود. این رنوع روکش درخشندگی و براقیت خاصی داشته و آنرا به کارت ویزیت می بخشد.

وقتی از UV موضعی صحبت می کنیم منظورمان آن است که می خواهیم قسمت هایی از کارت ویزیت یا هر محصول چاپی دیگرمان مانند  چاپ تراکت، چاپ بروشور و… را برجسته کنیم. به صورتی که وقتی روی محصول چاپی موردنظر دست میکشیم قسمت های برجسته یووی شده مشخص شود.

برای این نوع کارت ویزیت این امکان وجود دارد که یووی را برای قسمت های مشخصی مانند لوگو فیلتر کرد. این کار باعث می شود لوگو شما یک برجستگی محسوسی را نسبت به سایر قسمت های کارت ویزیت شما بگیرد.

برای کارت ویزیت گلاسه دو نکته زیر لازم به ذکر است:

  • برای این نوع کارت ویزیت امکان چاپ دور صاف و دور گرد نیز وجود دارد.
  • امکان چاپ به صورت طلاکوب(در ادامه توضیح خواهیم داد) فقط برای نوع مات آن وجود دارد.

کارت ویزیت لمینت مات/براق

کارت های ویزیت لمینت به کارت هایی گفته می شود که زخامت بیشتری نسبت به نوع قلی دارند. جنس کارت ویزیت لمینت یک کاغذ گلاسه 300 گرم و لمینت براق ویا مات 150 میکرونی است. این لمینت یک لایه محافظ بسیار مناسب برای کارت ویزیت ها فراهم می کند. برای این کارت ویزیت امکان چاپ طرح به صورت دورصاف، دورگرد، طرح موج(دو راس گرد و دو راس صاف)، مربع دورگرد وجود دارد.

البته بیشتر نوع براق آن مورد اقبال تر است زیرا که هم نرم تر بوده و هم ضد آب است و از طرفی حالتی ابریشمی دارد. به صورت کلی پوشش لمینت مانند یک سپر محافظ برای کارتهاست.

چاپ کارت ویزیت لمینت براق | چاپ روشا

چاپ کارت ویزیت لمینت مات | روشا

محدودیت رنگ برای چاپ کارت ویزیت لمینت

هیچ محدودیت رنگی برای چاپ کارت ویزیت لمینت براق تعریف نشده است اما بر خلاف نوع براق آن، توصیه می سود که برای در طراحی نوع مات آن از رنگ های سفید و روشن برای زمینه استفاده شود. زیرا امکان دارد در استفاده از رنگ های مشکی و خیلی تیره، پس از برش کار لبه های سفید آن بیشتر به چشم بخورد و از زیبایی کار بکاهد.

کارت ویزیت طلاکوب

این اسم گول زننده است. بر خلاف باور برخی افراد و اسم این نوع کارت ویزیت، از طلا استفاده نمی شود. بلکه این ماده ای است که جلای خاصی داشته و حس طلا را به دلیل برق و جلای خود به افراد می دهد. شما اینگونه تصور کنید که مانند یووی عمل میکند. شما بخش هایی از کارتان را برای طلاکوب انتخاب میکنید و سپس روی آن بخش ها به این شکل چاپ می شود.

چاپ کارت ویزیت طلاکوب | نمونه کارت ویزیت طلا کوب | روشا

برای انواع کارت ویزیت های لمینت و نوع مات کارت ویزیت گلاسه، امکان پیاده سازی طلاکوبی وجود دارد. اما دقت کنید که برای چاپ آن، در طراحی و سفارش کارت ویزیت طلاکوب نباید از فونت های ریز استفاده شود. زیرا ممکن است کار به صورت تکه تکه در آمده و زیبایی کارت ویزیت را نابود کند. پس حتما برای چاپ این نوع کارت ویزیت از فونت های درشت و خوانا استفاده کنید.

کارت ویزیت لمینت برجسته (UV موضعی)

این کارت ویزیت ضخامت بسیار بالایی دارد به گونه ای که ساختار آن از 2 کاغذ گلاسه 300 گرم تشکیل شده که بر روی یکدیگر پرس شده اند. علاوه بر آن نیز یک یک روکش سلفون مات روی آنها کشیده می شود. یک نکته ای که باید در این نوع کارت ویزیت دقت کرد، لبه پیدا کردن کار بعد از برش است. دلیل آن هم بخاطر ضخامت و جنس کار است که باعث می شود پس از ضرب و برش برای یک سمت کار این اتفاق بیافتد.

در این کارت ویزیت قسمت های انتخابی کار فرما UV مشود. همانطور که قبلا نیز گفتیم یعنی حالت براق و برجستگی به خود می گیرد. البته باید دقت کرد که این یووی موضعی را نباید برای لبه های کار در نظر گرفت زیرا ممکن است پوسته پوسته شده و کنده شود. و در ضمن هیچ محدودیت رنگی نیز برای چاپ لمینت برجسته وجود ندارد.

چاپ کارت ویزیت لمینت برجسته | چاپ کارت ویزیت | چاپ روشا

کارت ویزیت لمینت برجسته مخملی

جنس این کار همان جنسی است که برای لمینت برجسته معرفی کردیم البته با این تفاوت که روی کل کارت یک روکش مخملی بسیار نرم و لطیف کشیده می شود. این روکش حس لطافت خوبی به کسانی که آنرا لمس می کنند، می دهد. امکان یووی موضعی نیز در این حالت وجود دارد. به طور کلی این کارت ویژگی های لمینت برجسته را دارد و تنها تفاوت آن روکش کار می باشد.

کارت ویزیت با برش خاص

همانطور که از اسم این کارت هم پیداست، در این نوع کارت ویزیت شما می توانید در خواست دهید تا کارت ویزیت شما با شکل خاصی برش داده شود. به عنوان مثال شکل کلید، دایره، یا هر شکل و فرم دیگری که به ذهنتان برسد. نوعی برش خاص دیگر هم در این حالت وجود دارد که برش توسط لیزر انجام شده و در داخل فضای کارت قرار می گیرید. به عنوان مثال در نظر بگیرید که نام شما داخل قسمتی از کارت ویزیت برش داده می شود. می توانید مثال هایی از این نوع را در زیر مشاهده کنید.

چاپ کارت ویزیت برش خاص | چاپ کارت ویزیت | روشا

کارت ویزیت بافت دار

سطوح زبر و جلوه های سه بعدی مهمترین ویژگی کارت های ویزیت بافت دار است. این نوع کارت ویزیت انواع مختلفی دارد که بر اساس نوع بافت آن تعریف می شوند. در ادامه این انواع را بررسی میکنیم:

کارت ویزیت کتان آلمان

کارت های کتان یکی از انواع کارت ویزیت های بافت دارد است. خود این نوع نیز به انواع دیگری تقسیم میشود که نوع معمول آن کتان آلمانی است. نوشتن روی کارت ویزیت چاپ شده با کتان آلمان، برخلاف کارت ویزیت های روکش دار، بسیار ساده و راحت است. پس نتیجه می گیریم که استفاده از این کارت برای کاربرد کارت عضویت و یا کارت نوبت دهی بسیار مناسب است.

عموما استفاده از رنگ های تیره و یک دست یا به اصطلاح تمپلات برای کارت ویزیت های بافت دار توصیه نمی شود. در نتیجه بسیار بهتر است که از رنگ ها روشن و سفید برای طراحی این نوع کارت ویزیت ها استفاده شود. توجه کنید که اغلب چاپ این کارت ها بصورت دور صاف انجام می شود.

چاپ کارت ویزیت کتان | چاپ کارت ویزیت | خدمات چاپ روشا

کارت ویزیت کتان امباس

کارت ویزیت کتان امباس از هر لحاظی ویژگی های یکسانی با نوع قبلی دارد. تنها تفاوت آن نیز امپاس شدن یا همان پرس شدن کارت است. اینکار با استفاده از حرارت انجام می گیرد. مثلا تصور کنید قسمت هایی از کتان آلمان صاف شده و قسمتی برجسته است. اما توجه داشته باشید که حس کتان برای لمس کننده آن همواره ثابت است.

چاپ کارت ویزیت کتان امباس | روشا

کارت ویزیت چرمی و یا سوسماری

برای کارت ویزیت چرمی هیچ محدودیت رنگی برخلاف کتان وجود ندارد. ساختار این نوع کارت از کاغذ گلاسه 300 گرم تشکمیل شده که بر روی آن روکشی بافت دار و طرح دار براق کشیده می شود. هنگام لمس آن حس می کنید که بافت کارت ویزیت مانند بافت چرم واقعی است.

چاپ کارت ویزیت بافت دار | روشا

اما نوع سوسماری شباهت بسیار زیادی به کتان امباس شده دارد و به نوعی این کارت ویزیت را کتان روکش دار نیز می نامند. در چاپ کارت ویزیت سوسماری علاوه بر اینکه از همان کاغذ گلاسه 300 گرم استفاده می شود، یک روکش سلفون براق و امباس شده نیز بر روی آن قرار می گیرد. البته دقت کنید شباهت این کارت ویزیت به نوع کتان امباس اتفاقی نبوده و در این نوع کارت ویزیت هم استفاده از رنگ های تیره یک دست یا تمپلات توصیه نمی شود.

کارت ویزیت پرس فرورفته/برجسته (Emboss/Deboss)

تکنولوژی چاپ کارت ویزیت پرس به ندرت در کشورمان یافت می شود. مشاهده تصاویر مثال می تواند درک بهتری از این نوع به ما بدهد. برای چاپ کارت ویزیت با تکنیک فرورفته یا امباس، بوسیله گرما فرآیند فشار و پرس انجام می شود. این کار راهی برای دادن بافت متراکم و فرو رفته در کارت ویزیت است. البته توجه داشته باشید که طبق معمول از هر رنگی نیز نمی توان در آن استفاده کرد. بیشتر رنگ های یک دست و یا نهایتا مکمل برای این کارت ویزیت جذاب مناسب هستند.

برای کارت ویزیت برجسته یا دیباس نیز فرآینده بالا به شکل برعکس انجام می شود. یعنی قسمت انتخابی شما حالت برجسته به خود خواهد گرفت. این قسمت ها می تواند هم شامل لوگو باشد و هم شامل متن های موجود در آن. کارت ویزیت هایی که به این شکل چاپ می شوند جلوه بصری سه بعدی و جذابی را ایجاد می کنند.

چاپ کارت ویزیت برجستجه در خدمات چاپ روشا

کارت ویزیت آهنربایی

کارت های ویزیت آهنربایی به صورت یکرو طراحی و چاپ می شوند. برای چاپ این نوع از کارت ویزیت از یک کاغذ گلاسه 300 گرم دارای سلفون براق استفاده می شود که برای روی یک ورقه مگنت یا ورقه ای که خاصیت آهنربایی دارد، قرار می گیرد. از طرفی هیچ محدودیت رنگی نیز برای کارت ویزیت آهنربایی وجود ندارد.

روشا | خدمات چاپ | چاپ کارت ویزیت مگنت | چاپ کارت ویزیت آهنربایی

کارت ویزیت شیشه ای

کارت ویزیت های PVC به دلیل سطح نیمه شفاف و شیشه ای که دارند در بین عموم به کارت ویزیت شیشه ای معروف است و اغلب این نوع را با این اسم می شناسند. کارت ویزیت های چاپ شده به سبک شیشه ای یک رو هستند و باید در آن از فونت های پر و تیره استفاده شود. در هنگام چاپ ناحیه های سفید کارت ویزیت بخش های هستند که به اصطلاح شفاف و شیشه ای می شوند.

به این نکته توجه کنید؛ کارت ویزیت PVC یا شیشه ای یک کارت ویزیت فانتزی است و ممکن است وضوح نوشته ها در آن کمتر از سایر کارت ویزیت ها باشد. بخصوص کارت ویزیت های با زمینه شفاف یا سفید. دقت کنید که امکان چاپ دیجیتال چنین کارتهایی همانند کارت ویزیت های پرس، آهنربایی و یا طلاکوب وجود ندارد و این کارت ها به صورت افست چاپ می شوند. برای اینکه بیشتر تفاوت چاپ دیجیتال با چاپ افست را بهتر در کنید روی این لینک کلیک کنید.

البته کارت های ویزیت بسیار ضخیمی وجود دارند که در آنها می توان از PVC های 300 میکرون، 500 میکرون و 760 میکرون(ضخامت کارت بانکی) استفاده کرد. به طبع هزینه چاپ کارت ویزیت به این روش هم بالاتر خواهد بود.

چاپ کارت ویزیت شیشه ای | چاپ کارت ویزیت شفاف | روشا

چاپ کارت ویزیت روی سطوح دیگر مانند چرم

بعضی از کارت های ویزیت خاص دیگر نیز وجود دارند که بر روی سطوح مختلف و با جنس های مختلف چاپ می شوند. این سطح می تواند چرم مصنوعی و یا واقعی باشد، با می توان روکش پی وی سی MDF باشد. البته هر چاپخانه ای دارای چنین تکنولوژی برای چاپ کارت ویزیت روی سطوح مختلف نیست و معمولا تعداد انگشت شماری وجود دارند که می توانند این کار را انجام دهند.

روشا | چاپ کارت ویزیت روی چرم

نکات عمومی طراحی کارت ویزیت مناسب برای چاپ

بسته به نوع چاپ کارت ویزیت، ممکن است سایز آن برای طراحی متفاوت باشد. سایزهایی که بیشترین استفاده را دارند 6*9 و 8.5*4.8 و 5.5*5.5 هستند. با توجه به این ابعاد باید یک فصله 3 تا 5 میلیمتری را از کناره ها برای طراحی کارت ویزیت در نظر گیرید. آن هم به این دلیل است که ممکن است پس از چاپ و هنگام برش کارت ویزیت ها، خطای چند مییلیمتری وجود داشته باشد. پس اگر مشخصات مهمی را در کناره های کارت ویزیت قرار داده اید آنها را به فاصله امن 5 میلیمتری منتقل کنید.

شما با مراجعه به مقاله 5 نکته که باید در طراحی کارت ویزیت رعایت شوند ، می توانید در این باره اطلاعات بیشتری را کسب کنید.

طراحی کارت ویزیت | روشا | طراحی کارت ویزیت پارماتیک

 

حرف آخر

در پایان نیاز است که بگوییم فرآیند طراحی و چاپ کارت ویزیت یک فرآیند تخصصی است و هرگونه اشتباه در آن می تواند به ضرر شما ختم شود. به همین خاطر پیشنهاد می کنیم قبل از هرگونه اقدامی جهت مشاوره در زمینه چاپ کارت ویزیت نیز با ما تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید